arrowscroll
arrowscroll
Scroll ned og læs mere om Annabir og designtænkning

Jeg er Annabir

En grafisk designer og et designtænkende (frygteligt nysgerrigt) menneske.

Annabir skaber design, der tager afsæt i kreative former og vinkler, bygget på den strategiske (og politiske) kompleksitet, der kan være på spil. Ellers vil det kun være overfladebehandling, og det batter ingenting. Det svarer til at male udenom billederne på væggen. Eller sprøjtemale en bil uden at slibe rusten og grunde.

Annabir arbejder aldrig alene, men som minimum sammen med kunden/opgavestilleren. For at løse en opgave skal jeg vide noget om problemet og behovet – dét der ligger til grund for opgaven. Jeg stiller spørgsmål, hellere ét for meget end ét for lidt. Jeg holder gerne fast i trådene og sørger for, at vi kommer i mål – til tiden. Jeg behersker projektlederrollen udfra struktur, sund fornuft og en lang erfaring.

Ofte kan der være behov for at invitere flere parter med ind i designløsningen. Fotografer, tekstmagere, konceptudviklere, interiørdesignere, eventarrangører oa. Det har jeg prøvet før, og jeg ved, hvor jeg skal gå hen, når jeg har brug for en ekspert.

Designtænkning

Alle problemer er designproblemer. Når virksomheden siger ét, men kunden hører noget andet. Når alle ved, at vi skal passe på kloden, og alligevel ligger der pizzabakker og cigaretskod på gaden. Eller at ældre på plejehjemmet mangler selskab. At pålægspakker og marmeladeglas er svære at åbne.  At børn nyder at være sammen med nogen, der har TID, men det har forældre ikke.

Designløsninger er det vi kommer frem til, når vi arbejder helhedsorienteret med et designproblem. Det gør man fx ved at tale med parterne i problemet. Og ved at se på hvordan de agerer i problemet. Det er nogle af elementerne i designtænkning, og det skaber grundlag for at kunne udvikle valide løsninger på problemet. Det betyder ikke at problemet er løst for tid og evighed, for sådan er verden skruet sammen. Så snart et problem er løst, skabes et nyt. Ligesom alt for mange badeænder i et lille bassin. Men for hver gang vi løser noget, bliver det lidt nemmere, lidt rarere, lidt bedre.

Nu spørger den kvikke læser: “Kan vi så ikke ligeså godt sløjfe “design” og kalde det problemer, løsninger og tænkning?” Tjo, men DESIGN beskriver præcis hvad det handler om, nemlig at skabe noget nyt eller at vinkle det gamle, så det fungerer bedre. Ordet DESIGN vækker os, og åbner for den kreative fløj i hjerneslottet. Vi forbereder os på at se og tænke abstrakt, og vi er åbne for at lytte til mennesker, der tænker, tror, taler og SER anderledes end os selv. Det er et solidt fundament til at bygge nyt og bygge om.

Min ambition er at være med til at designtænke designproblemerne i det offentlige Danmark, såvel som i private virksomheder og organisationer. Design er det, der møder øjet, … og det er OGSÅ at forenkle, formidle og skabe en sammenhængende kontekst med et formål.

 

Masterafhandling

Jeg har skrevet en masterafhandling over emnet design thinking. Hensigten var at undersøge, om designere – praktikerne – har en rolle i design thinking/strategisk design.

Analysen belyste en væsentlig årsag til, at den praktiske designer alt for sjældent blander sig på strategisk niveau: Design thinking er oftest udtrykt i en lineær arbejdsproces, men en designer arbejder ikke lineært. Udgangspunktet – nemlig designerens arbejdsmetoder – er ikke synlig i definitionen af design thinking. Så designerne genkender ikke deres metoder.

Designerne skal blande sig mere, og de moderne designtænkere skal lukke dem ind. Designere udøver design thinking i den oprindelige forståelse, for det er en naturlig del af at løse et designproblem. Og derfor er det en god idé at have designeren med i processen omkring strategiske designproblemer, som fx interne og eksterne procedurer, planlægninger og lanceringer i virksomheder og organisationer. Læs gerne mere i artiklen på Linkedin.

Musicon

Annabir har base på Musicon, Roskildes kreative bydel, der blandt andet favner rockmuseet Ragnarock, Roskilde Festival Højskole, et mikrobryggeri, et moderne danseteater, kunstnerværksteder og utraditionelle boligformer. Det kreative fælleskab mellem Musicons aktører skaber en strøm af input, der er med til at skærpe mine sanser over for både mine egne og de andres virkeområder. Det er stærkt vanedannende – og ”disruptive”.

Baggrund

2015: Master i Design (MD) fra KADK*
2007: Stifter af virksomheden Annabir
2006: Mor til Tilde
2005: Optaget i Danske Designere (MDd)
2001: Designer hos Valtech
2000: Webdesigner hos Masterseek
1998: Dimitend fra Designseminariet i Højer og ansat hos reklamebureauet X Profil i Holbæk
1997: Merkonom i markedsføring
1967: Født på syvsoverdag. En måned efter udgivelsen af Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.

* Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering