Annabir forener passion, effektive løsninger og deadlines

Annabir blev etableret i 2007, og er særligt drevet af ønsket om den direkte og ufiltrerede kontakt med kunden.

Annabir er en enkeltmandsvirksomhed, i et net af stærke samarbejdspartnere med helt forskellige baggrunde: Fotografer, tekst- og koncepteksperter, interiørdesignere, grafiske designere og eventmanager. Vi er dog fælles om at være drevet af passion i vores arbejde. Det er sådan, vi har fundet hinanden.

 

Designerens to ben er i virkeligheden ét

Design thinking og grafisk (visuelt) design er svære at skille ad, fordi det ene i vidt omfang er processen i at komme frem til det andet. MEN det er ikke givet, at et designproblem skal løses med et visuelt design. Ambitionen for Annabir er at være med til at designtænke designproblemerne i det offentlige Danmark, såvel som i private virksomheder og organisationer. Det handler om at styrke og forenkle processer – og ikke kun om foldere og informationstavler.

 

Om placering på Musicon

Annabir har base på Musicon, Roskildes kreative bydel, der blandt andet favner rockmuseet Ragnarock, Roskilde Festival højskole, innovative virksomheder, kunstnerværksteder og eksperimenterende boliger. Det kreative fælleskab mellem Musicons aktører skaber en strøm af input, der er med til at skærpe den enkles sanser over for både egne og de andres virkeområder. Det er stærkt vanedannende – og ”disruptive”.

 

 

 

Om design thinking/strategisk design

Anna-Birgitte har skrevet en masterafhandling over emnet design thinking. Den overordnede hensigt med afhandlingen var at undersøge, om designere – praktikerne – kan have en rolle i design thinking/strategisk design.

Analysen belyste en væsentlig årsag til, at den praktiske designer alt for sjældent blander sig på strategisk niveau: Design thinking er udtrykt i en lineær arbejdsproces, men en designer arbejder ikke lineært. Det betyder at det, der i virkeligheden var udgangspunktet for design thinking, praktisk talt ikke er til stede.

Designere udøver design thinking i den oprindelige forståelse, for det er en naturlig del af at løse et designproblem. Og derfor er det en god idé at have designeren med i processen omkring strategiske designproblemer, som fx interne såvel som eksterne procedurer, planlægninger og lanceringer i virksomheder og organisationer.